Kovid i predškolske ustanove – šta kad deca moraju u izolaciju

 Kovid i predškolske ustanove – šta kad deca moraju u izolaciju

foto: Lucas Alexander/ unsplash.com

Od pojave koronavirusa u Srbiji marta 2020. godine do danas, školske i predškolske ustanove pretrpele su niz promena u radu od kojih su mnoge još uvek na snazi. Roditelji više od godinu i po dana nisu ušli u vrtiće koje deca pohađaju, otkazane su sve priredbe i radionice koje zahtevaju učešće roditelja.

S obzirom na to da su uznapredovali sojevi virusa kovid 19 učinili i decu „ranjivom kategorijom“ koja neretko oboleva, neizbežan je proboj virusa u vrtićke grupe, zbog čega se deca iz vrtića često vraćaju u kućnu izolaciju. Prema važećem uputstvu Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, ukoliko se kod jednog deteta iz predškolske grupe dijagnostifikuje zarazna bolest COVID 19, neophodno je da sva deca iz te grupe, bez obzira na to imaju li simptome bolesti ili ne, budu u kućnom karantinu u trajanju od 14 dana.

Ova situacija postaje problem za sve veći broj roditelja, naročito za one koji nemaju alternativne mogućnosti za čuvanje potomaka i za one koji imaju veći broj dece vrtićkog uzrasta. Milena Pantić, majka četvoro dece više puta se našla sa svojom decom u izolaciji, zbog raspuštanja grupa usled pojave koronavirusa.

Svima je u interesu brzi izlaz iz novonastale situacije, međutim, načini za dolazak do tog cilja nisu regulisani tako da dovode do pozitivnog ishoda i pritom stvaraju mnogobrojne posledice. Mere izolacije, konkretno u vrtićima nisu dobro prihvaćene od strane roditelja. Takvo je moje, a verujem i iskustvo većine. Pogotovo nas sa više dece. Zatvaranje grupe nakon jednog pozitivnog deteta je preterivanje. Pitanje koje se samo postavlja je: Po čemu se razlikuje način sprovođenja mera u vrtićima i školama? Roditelji su prinuđeni da se snalaze. Ja sam nezaposlena, ali sam pomagala u radu u porodičnoj firmi, a planiram i rad u struci. Međutim, ako se ovako nastavi, to neće biti moguće. Stvaraju se komplikacije kad roditelj treba da otvori bolovanje i izostane sa posla jer nema prava na to, nije regulisano zakonom. Ostaje samo da se nadamo da će se neko pozabaviti ovom temom, jer se ne poštuju prava ljudi.

kaže Milena Pantić.
foto: privatna arhiva

Majke jedne grupe predškolaca koji čine predškolsku grupu u vrtiću Bambi usaglašeno kažu da im česte izolacije predstavljaju problem u funkcionisanju jer imaju problem sa bolovanjima i organizacijom čuvanja dece. Jedna od njih je i Irena Milas Spalević:

Izolacija na dve nedelje iz vrtića je veliki šok za dete, a još veći za roditelja – još kada imate već drugi mesec taj slučaj, onda je sve to teže. Spadam u grupu majki koja nije zaposlena i za koju bi mnogi rekli „pa lako je njoj“, ali zato moj privatni posao trpi dosta, a dete propušta gradivo. Nemamo ni babe, ni dede, tetke, strine koje bi je pričuvale, tako da dete moram da vučem sa sobom gde god da krenem, a to već izaziva i nervozu kod nje. Pitam se zašto mora izolacija od 2 nedelje i dokle više sve ovo ide, a pri školi treba 3 deteta da imaju koronu da bi povukli razred. Molim da ako ima još malo ljudskosti i neke pravde da se ovaj problem uzme u obzir.

ističe Irena Milas Spalević.

Predškolska ustanova „Bambi“ u slučaju pojave koronavirusa postupa u skladu sa istrukcijama Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja koje su na snazi od 5. maja 2020. godine. Isti propisi važe za sve vrtiće na teritoriji Republike Srbije, a u situacijama koje nisu predviđene pravilnikom, Predškolska ustanova konsultuje epidemiološku službu Zavoda za javno zdravlje Ćuprija i postupa prema datim uputstvima, kažu iz ove ustanove. Razlog razlike postupanja u grupama predškolaca pri vrtićima i u pripremnim predškolskim grupama u poludnevnom trajanju (pri školama), objašnjen je u odgovoru koji smo dobili od direktorke PU Bambi, Vanje Dojčić:

Razlika u postupanju proizilazi iz činjenice da su pripremne predškolske grupe prostorno izolovane, da je reč o starijoj deci koja su potpuno samostalna u smislu održavanja higijene, ishrane i drugo, te da vaspitač nema potrebu za bliskim kontaktom. Predškolci u vrtićima podležu izolaciji jer nije moguće u potpunosti izbeći kontakt sa drugim grupama i pomoćnim i tehničkim osobljem.

navodi se u odogovrima PU Bambi na pitanja portala lokalni.rs.

Postoji razlika i u propisanim merama u slučaju zaraze vaspitača virusom kovid 19 u predškolskim grupama pri vrtiću i pripremnim predškolskim grupama u školama:

Ukoliko je pozitivan zaposleni koji neposredno radi sa decom (vaspitač ili medicinska sestra), grupa se šalje u izolaciju u trajanju od 14 dana i preventivna sestra je u obavezi da se informiše o zdravstvenom stanju dece. Što se tiče pripremnih predškolskih grupa, kada je vaspitač pozitivan, grupa nastavlja sa radom tako što se u istu šalje zamena, pri čemu se vodi računa da to bude vakcinisano lice. Ukoliko nije moguće odrediti zamenu, grupa prelazi na onlajn rad.

kažu iz PU „Bambi“.
foto: Erika Fletcher/ unspalsh.com

Prema rečima nadležnih iz PU Bambi, iako je u novembru došlo do promena u pogledu učešća korisnika u mesečnoj ekonomskoj ceni programa, u slučaju preventivne izolacije dece, taj period se ne naplaćuje korisnicima čija deca odsustvuju propisanih 14 dana. Služba preventivne zdravstvene zaštite obaveštava sekretara ustanove o određenoj meri izolacije za vaspitno-obrazovnu grupu sa datumom kada izolacija počinje i kada se završava. Sekretar ustanove na osnovu toga sastavlja odluku o oslobađanju od zaduženja za izolovanu grupu za navedeni period, koju svojim potpisom odobrava direktor.

Iako oslobođeni finansijskih troškova, u situaciji koja traje već više od godinu i po dana, roditeljima koji imaju decu predškolskog uzrasta organizacija čuvanja dece postaje ogroman problem kojim bi, kako ističu, institucije trebalo da se pozabave kako bi svi aspekti bili usklađeni.

Prema poslednjim podacima u našoj opštini, sve je manji broj zaraženih na dnevnom nivou. Hoće li sa promenama u epidemiološkoj situaciji biti smanjen i pritisak na porodice sa decom, ostaje da vidimo u periodu koji sledi.

Povezane objave