Plan za brzu prugu Beograd-Niš – za brzinu do 200km/h neophodna rekonstrukcija deonice Paraćin-Stalać

 Plan za brzu prugu Beograd-Niš – za brzinu do 200km/h neophodna rekonstrukcija deonice Paraćin-Stalać

foto: arhiva

Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Srbije oglasila je javni uvid u Nacrt izmena i dopuna prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd-Niš, piše eKapija. Osnovna koncepcija modernizacije i rekonstrukcije železničke pruge Beograd-Niš je, kako se navodi u dokumentu, da se na celoj dužini formira savremena dvokolosečna pruga za mešoviti (putnički i teretni) saobraćaj i brzinu do 200 km/h.

Neposredni predmet izmena i dopuna Prostornog plana je stvaranje uslova za modernizaciju i rekonstrukciju postojeće železničke pruge na tri deonice ukupne dužine oko 109 km za odvijanje saobraćaja brzinama do 200 km/h.

Reč je o deonicama: Velika Plana-Gilje (dužine oko 50 km), Paraćin-Stalać (dužine oko 20 km) i Đunis-Trupale (dužine oko 38 km). Van obuhvata ovog prostornog plana su deonice za koje se primenjuju važeći planski dokumenti prostornog i urbanističkog planiranja za železničku prugu.

Modernizovana pruga treba da omogući visok nivo bezbednosti, kapaciteta i komfora u prevozu putnika i robe, što će značajno doprineti konkurentskoj sposobnosti železnice u odnosu na druge vidove transporta, omogućiti racionalnu preraspodelu saobraćaja i povećati nivo ekološke zaštite u koridoru – navodi se u dokumentu.

Sve tri deonice koje su predmet ovog plana, predstavljaju dvokolosečne pruge koje su elektrificirane. Na ovim deonicama trenutne brzine vozova kreću se u rasponima: na deonici Velika Plana-Gilje 30-100 km/h, na deonici Paraćin-Stalać 50-100 km/h i na deonici Đunis-Trupale 100 km/h. Na ove tri deonice u funkciji su 26 službenih mesta, od čega 10 stanica, 15 stajališta i jedna rasputnica koja je i stajalište. Osim toga, još 8 postojećih službenih mesta – stajališta nije u funkciji.

Plan za deonicu Paraćin-Stalać

Na deonici pruge Paraćin-Stalać se zadržavaju, rekonstruišu i modernizuju postojeće dve stanice: Paraćin i Ćićevac. Na mestu postojećeg stajališta se formira stanica Sikirica-Ratare. Stanica Stalać je u obuhvatu Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Stalać-Đunis. Postojeća stajališta Drenovac i Lučine se ukidaju.

U Prostornom planu isteče se da su sve stacionaže date orijentaciono i podležu izmenama u toku izrade tehničke dokumentacije. Nosilac izrade izmena i dopuna Prostornog plana bilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, od koga je tu nadležnost preuzela Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije, a obrađivači su Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije i Jugoslovenski institut za urbanizam iz stanovanje iz Beograda.

Povezane objave